Mistrovství světa v bezmotorovém létání pro rok 2018, ve dnech 28.7.2018 až 11.8.2018 se nebude konat na původně plánovaném letišti Příbram – Dlouhá Lhota, ale na letišti Hosín u Českých Budějovic. K tomuto rozhodnutí došlo na konci května 2018, a to především z technických a organizačních důvodů.
V posledních deseti letech probíhá právní spor mezi některými subjekty, které jsou zainteresovány majetkově a provozně na letišti Příbram – Dlouhá Lhota. Vzhledem k tomu, že nejvyšší justiční orgány České republiky, po několika odkladech a změnách termínů, do těchto dnů nevynesly konečné pravomocné rozhodnutí, bylo z technických a organizačních důvodů rozhodnuto o změně konání světového šampionátu. Hlavním důvodem je zajištění plynulého průběhu celé soutěže s cílem předejít případným komplikacím, ke kterým by za jistých okolností mohlo dojít, kdyby konečné rozhodnutí justičních orgánů padlo v průběhu šampionátu. V těchto dnech navíc (v souvislosti se zmíněným dlouhodobým majetkoprávním procesem) došlo k omezení provozuschopnosti vzletové a přistávací dráhy 06/24 na letišti Příbram – Dlouhá Lhota (viz. NOTAM Y0868/18, Y0869/18, Y0870/18 http://aisview.rlp.cz/)
Veřejné vnitrostátní letiště Hosín bylo zvoleno vzhledem k tomu, že areál po všech stránkách zcela vyhovuje pořádání akcí podobného rozsahu. V posledních několika letech se na tomto letišti také obdobné soutěže pravidelně konají a tak i technické zázemí letiště je plně vyhovující. Letiště Hosín (LKHS RADIO 130,205·ᴱ)disponuje VDP 06R/24L 1000 x 50 m tráva (6500 kg / 0.5 MPa) a 06L/24R 800 x 24 m asfalt (PCN 5/F/B/Y/U), ELEV 1621 ft (494 m) ALT 2600 ft., ARP: 49° 02′ 24″ N, 14° 29′ 42″ E (7,5 km N České Budějovice); FUEL: AVGAS 100LL, BA 95N, TOTAL 100 D.
Se změnou místa pořádání se nezměnila organizace Mistrovství světa v bezmotorovém létání pro rok 2018.
V jižních Čechách, v okolí Českých Budějovic se začalo létat od první poloviny 20.století. Aeroklub České Budějovice byl založen 27. července 1923, tedy před devadesáti pěti lety. Prvním letištěm bylo vojenské cvičiště Čtyři Dvory. V roce 1926 vzniká v Českých Budějovicích odbočka celostátní Masarykovy letecké ligy. A v roce 1933 začínají stavební práce v Plané, kde se staví stálé letiště pro České Budějovice, které bylo uvedeno do provozu v roce 1935. Na letišti fungují Československé státní aerolinie, Aeroklub Republiky československé a Masarykova letecká liga.
V roce 1938 na letiště v Plané přichází československé vojenské letectvo, které zde zůstává až do německé okupace. Po druhé světové válce se na letiště v Plané vrací obnovený aeroklub, ale po roce 1948 se rozhodlo o rekonstrukci letiště a sportovní činnost je zastavena. Z letiště v Plané se stává plně vojenské letiště a na sportovní činnost je nutné hledat nové letiště. Po epizodě s náhradním letištěm Světlíky, je rozhodnuto o vybudování zcela nového letiště u obce Hosín. V roce 1951 je rozebrán na Plané aeroklubový hangár a převezen do Hosína, kde je znovu postaven o rok později. V červenci roku 1953 je zahájen plachtařský provoz a o rok později motorový, a v roce 1956 je konečně letiště v Hosíně uvedeno do plného provozu. V roce 1960 je také dokončen nový hangár a provozní budovy s kontrolní věží.
Letiště Hosín a také Aeroklub České Budějovice jsou známé několika významnými osobnostmi, nebo událostmi. Za všechny lze jmenovat slavné akrobaty, kteří dobyli několik titulů na světovém a evropském nebi, jako byl především Petr Jirmus, kterého následoval Martin Stáhalík. Ze soutěží je byly nejvýznamnější dva šampionáty. Mistrovství světa v letecké akrobacii v roce 1978, které vyhrál Ivan Tuček, a Mistrovství Evropy v roce 1985 kdy vybojoval titul Petr Jirmus. Mistrovství Evropy bylo v roce 1985 také premiérou pro novou asfaltovou dráhu. Kromě toho se zde konalo a koná mnoho dalších soutěží, především plachtařských jako tomu bylo v roce 1993 při Mistrovství Evropy žen, v roce 2009 Mistrovství světa v letecké akrobacii na kluzácích, Plachtařské Mistrovství regionů 2012, Plachtařské Mistrovství České republiky 2014, a nebo třeba Mistrovství ČR v letecké akrobacii 2012 motorových letounů a další nejen letecké, ale parašutistické soutěže.
V okolí hosínského letiště lze také navštívit, v případném volnu, i celou řadu zajímavostí a pamětihodností.
Například zámek Hluboká nad Vltavou je vzdušnou čarou tři kilometry od obce Hosín, a byl z renesančního přestavěn před sto padesáti lety Adolfem Schwarzenbergem se stylu romantické anglické tudorovské gotiky.
Jen o několik kilometrů dál je vesnická historická rezervace v Holašovice, která je i na seznamu světového kulturního dědictví UNESCO.
K zajímavým, a hojně navštěvovaným místům v okolí Hosína, patří rozhledny Semenec (nad řekou nedaleko Týna nad Vltavou) a na Kleti, kde je nejstarší kamenná rozhledna v Čechách. Rozhledna na Kleti leží severně od Českého Krumlova, který spolu s místním hradem a zámkem rovněž patří na seznam památek UNESCO. Město Český Krumlov je považováno svými historickými památkami k architektonicky a urbanisticky nejhodnotnějším (a stále kontinuálně obývaným) sídlům v Evropě.
Ale co se týče odpočinku u vody, hned vedle Hosína je rybník Berzdev s přírodním koupalištěm, a nebo lze navštívit Aquapark v Jindřichově Hradci. Letní plovárnu (kromě jiných možností koupání) mají na Sokolském ostrově i České Budějovice.
Město České Budějovice se však světově proslavilo jinou tekutinou, a to pivem Budějovický Budvar (Budweiser Budvar). Českobudějovický pivovar vznikl v roce 1895 pod názvem „Český akciový pivovar“ a vlastně byl jen pokračovatelem tradice vaření piva v Českých Budějovicích, která sahá až do 13. století, kdy došlo k založení města a udělení práva várečného.
K českobudějovickému pivovaru a pivu Budvar neodmyslitelně patří i slavná restaurace a pivnice Masné krámy a další nově otevírané zařízení, jako jsou Original pivnice Budvarka a In Loco Budweiser Budvar Restaurant.